A menopauzát kísérő tünetegyüttes hüvelyt és hüvelybemenetet érintő tüneteinek kezelésére többféle lehetőség is adódik. Ezek közül az egyik legújabb az intrauretrális kezelőfejjel végzett Er:YAG intimlézeres kezelés. Egy klinikai vizsgálat során felmérték, hogy az intrauretrális kezelőfejjel végzett Er:YAG kezelés biztonságosnak és hatásosnak tekinthető-e a menopauza húgy- és ivarszervi szindróma húgyúti tüneteinek kezelésében, az eredmények meggyőzőek.

Páciensek és módszerek

A tünetegyüttessel diagnosztizált pácienseknél 5%-nál kevesebb hüvelyi szuperficiális sejt volt látható a citológiai leleten, a hüvelyi pH 5-nél magasabb volt, jelen voltak a tünetegyüttes húgyúti tünetei (vizeletürítési zavar, gyakori vizeletürítés és állandó vizelési inger), az uretrális atrófia miatt pedig károsodott a vizelettartási képesség.

A páciensek két alkalommal kaptak intrauretrális kezelőfejjel végzett Er:YAG lézerkezelést; a két kezelés között 3 hét telt el. A lézerenergiát nem-ablatív módon, az Erbium SMOOTH™ technológiával végezték egy 4 mm vastag kanül alkalmazásával. A kezelés hatásosságát az ICIQ‐SF inkontinencia kérdőívre adott válaszok, a vizeletcsepegés mértékének meghatározása és a fájdalmat mérő Vizuális Analóg Skála (VAS) pontszámainak segítségével mérték fel.

A kezelt pácienseket 3-6 hónapig követték, és a két kezelés után fellépő mellékhatásokat is meghatározták.

IntraLase kezelőfejIntraurethralis kezelőfej

Eredmények

A kísérleti tanulmány összesen 29 páciens kezelési eredményeit értékelték ki, a kezelések utáni 3. és a 6. hónapot követő állapotvizsgálatokban egyaránt jelentős javulás volt tapasztalható.

Az ICIQ‐SF inkontinencia kérdőív válaszai a 3. hónapot követően átlagosan 64%-os, a 6. hónapot követően pedig 40%-os javulást mutattak. A vizeletcsepegés mértéke 59%-kal csökkent a 3. hónapot követően és 42%-kal a 6. hónapot követően.

A tünetegyüttes összes húgyúti tünete javulást mutatott. A vizeletürítési zavarok gyakorisága a kezelések előtti értékek 13%-ára csökkent a 3. hónapot követően, a 6. hónap után pedig a kezdeti értékek 31%-a volt tapasztalható. A vizeletürítés gyakoriságai a kezdeti értékek 23, illetve 47%-ára csökkentek, az állandó vizelési inger pedig a kezdeti értékek 22, illetve 43%-ára csökkent az említett utánkövetési időpontokban.

A mellékhatások egyetlen esetben sem voltak érdemiek, és ezek is hamar elmúltak.

Következtetések

Az eredmények azt mutatják, hogy az intrauretrális kezelőfejjel végzett Er:YAG lézerkezeléssel hatásosan és biztonságosan enyhíthetőek a menopauza húgy- és ivarszervi tünetegyüttes húgyúti tünetei. Az eljárás hosszabb távú hatásainak felmérésére több páciens bevonásával végzett prospektív, randomizált és kontrollált vizsgálatok elvégzésére van szükség.

Forrás: Lasers Surg. Med. © 2018 Wiley Periodicals, Inc.