A stresszinkontinencia tüneteként tapasztalható vizelettartási zavarok egyik gyors, fájdalommentes kezelési módja a lézeres beavatkozás.Az enyhe, közepes és súlyos esetekre egyaránt alkalmas beavatkozás lényege, hogy a hüvelyfal és a kollagénben dús medencei szalagrendszer feszesítésével támasztja meg a hólyagalapot. A látványos eredménnyel járó kezelési móddal csaknem teljes mértékben megszüntethetőek az inkontinencia kellemetlen tünetei.

Stressz inkontinencia

Az inkontinencia leggyakoribb formája nem a hétköznapi értelemben vett stresszről, hanem a hasűrre nehezedő nyomásról kapta a nevét. A stresszinkontinencia következtében fellépő vizeletcsepegés elsősorban olyan fizikai terhelésekre produkál tüneteket, mint a sportolás, a tüsszentés, az emelés vagy a nevetés. Ennek oka a gátizom meggyengülése és megnyúlása, amelyet kiválthat többek közt krónikus hörghurut, hormonváltozások, valamint gyakran a terhesség és a szülés is. Ha a gátizomzat nem működik megfelelően, megnő a húgyhólyagsérv, a méhsüllyedés, valamint a stresszinkontinencia kockázata is.

Bár ez az állapot sok esetben bizonyos életmódbeli változásokkal – például az optimális testsúly elérésével, rendszeres testmozgással és gátizomtornával – is kezelhető, olykor mindez önmagában nem elegendő az inkontinencia megszüntetéséhez. A gyakran komoly mellékhatásokkal járó és a teljes javulást közel sem garantáló gyógyszeres megoldásokkal, valamint a hagyományos műtéti beavatkozásokkal szemben a lézeres kezelés gyors, biztonságos, fájdalommentes, amellyel elkerülhetők a konzervatív sebészeti eljárásoknál tapasztalt nemkívánatos komplikációk is.

A lézeres beavatkozás menete

A beavatkozás során a lézersugár a hüvelycsatorna szövetét melegíti fel a nyálkahártya károsodása nélkül. Mivel a lézerfényt elnyelő kötőszövetben nem találhatóak érzőideg-végződések, ezért a kezelések fájdalommentesek, így nincs szükség érzéstelenítésre sem.

A gyors egymásutánban érkező sugarak által kiváltott hőhatás nyomán egyfajta steril gyulladás jön létre a hámszövet alatt elhelyezkedő kötőszövetben. Ennek hatására – a szervezet szöveti regenerációs folyamatának részeként – új kötőszöveti sejtek áramlanak a területre, így a vastagság csaknem a kétszeresére nő például a hüvelyi szülést követő állapothoz képest. A lézeres beavatkozást követően a medence szalagrendszere ismét optimális mértékben feszessé válik, a hólyagalap kellő mértékű megtámasztást kap, ezáltal megszűnnek vagy legalább jelentősen javulnak az inkontinencia tünetei.

A beavatkozás előnyei

A lézeres inkontinenciakezelés nem igényel műtéti előkészületeket vagy utókezelést. A beavatkozás során nincs vágás, varrat, hámsérülés vagy vérzés, biztonságosabb és gyorsabb megoldás a konzervatív műtéti eljárásoknál, amelyek esetenként komplikációkkal járhatnak. Az egyszerű nőgyógyászati vizsgálatnál nem kellemetlenebb lézeres kezelést követő lábadozási idő rendkívül rövid, nincs szükség antibiotikum vagy fájdalomcsillapító szedésére, a páciens gyakorlatilag azonnal folytathatja a mindennapi tevékenységét.

A mellékhatások nélküli kezelés hatásosságát klinikai tanulmányok bizonyítják. Az enyhe és közepes inkontinenciában szenvedő pácienseknél akár teljes gyógyulás is elérhető a lézeres kezelés eredményeként, súlyos állapot esetén pedig jelentős javulás tapasztalható az életminőségben.

Forrás: HáziPatika.com