Bár sokan küzdenek inkontinenciával, az érintettek ritkán mernek beszélni a problémájukról. Pedig akik orvoshoz fordulnak, azok ma már gyors, modern és fájdalommentes kezelésben részesülhetnek.

Nincs mit szégyellni!

– Többszöri vagy nehéz szülés után előfordul, hogy a megterhelés hólyagsérvet vált ki, ami tulajdonképpen az inkontinencia „előszobája” – magyarázza dr. Balogh Illés nőgyógyász, az Intimklinika szakembere. – A sérvbe beboltosul a húgyhólyag, és köhögésre, tüsszentésre önkéntelen vizeletvesztés fordulhat elő. Mivel a menopauza idején a hormonhiány miatt a szövetek sorvadnak, a kötőszövet pedig elvékonyodik, ilyenkor még nagyobb eséllyel alakul ki a probléma. Ebben az életkorban a betegség olyan nőket is érinthet, akik nem szültek.

Többféle típus

A szakértő elmondása szerint a fent említett stresszinkonti-nencián túl más változatai is vannak a betegségnek.

– Létezik a neurológiai eredetű, illetve az urge, azaz késztetéses inkontinencia. Utóbbi esetben az érintettnek nagyon gyakran kell vécére mennie, aminek oka lehet gyulladás vagy húgyhólyagkő, de okozhatja hólyagsérv is. A stressz és az urge típusok sajnos kevert variációban is megjelenhetnek, ami a legrosszabb felállás: a páciensnek sokszor van vizelési ingere, illetve gyakran bepisil…

Modern géppel a gyógyulásért

Megoldást jelenthet a problémára a lézeres kezelés, amely többszöri negyedórás fázisokból áll. – Korosztálytól függően eltérő-en kell alkalmazni a gyógymódot.

A kezelés menete

A beteg elhelyezkedik a kezelőasztalon, majd az orvos egy hengert helyez a hüvelybe, amelyben halad a lézersugár, a végében pedig egy tükör vetíti a szerv falára a lézersugarakat. Ennek körbeforgatása, majd 1 cm-enként ugyanennek a megismétlése történik a gyógyítás során. A szakember a hólyagalapot is kezeli, illetve másik fejet csatlakoztatva a szerkezethez, kívül is megfiatalítja a szöveteket.

A szükséges alkalmak számát tekintve a 18–45, a 45–65 éves és az ennél idősebb korosztályt különítjük el egymástól. Fiatalok-nak 3-4 kezelés biztosan elegendő, a középkorúaknál általában 4 szükséges, a harmadik csoportban pedig akár 6-ra is nőhet ez a szám. Az első beavatkozások, kiváltképp az idősebbek esetében, előkészítő jellegűek, hatásukra a hüvelyhám megvastagszik, így a további kezelések során már teljes energiájú sugárzás alkalmazható. Az eljárás fájdalommentes, nem jár hegesedéssel, és nem követi lábadozás.

Dr. Balogh Illés sokszor úgynevezett „papírpróbát” tart, azaz egy papírlapon mutatja meg a lézer működését a páciensnek, hogy az a saját szemével lássa, milyen precíz az eszköz.

Lézerrel a legegyszerűbb

Bár más megoldások is léteznek, a lézer használata kevesebb prob-lémával jár, hiszen nincsenek sebek, a páciens pedig folytathatja megszokott életét. – A műtétekről tudni kell, hogy inkontinencia esetén a hüvelyplasztika lenne az egyik lehetséges beavatkozás. Ekkor összehúzzák a kötőszövetet, ám ha az már eleve sorvadt, akkor az öltések könnyen kiszakadnak egy has-préselés során. A kiújulás borítékolható, az öltések egy nagyobb köhögés hatására is elengednek, és kiújul a hólyagsérv. A szalagműtét is megoldást jelenthet, ám a szövetet az sem fiatalítja meg. A pácienseknél pedig nemcsak az említett betegség fordulhat elő, hanem hüvelyszárazság, szülés utáni hiperpigmentációa sze méremtesten vagy szexuális diszfunkció, fájdalmas együttlét is. A lézer mindezeken segít – sorolja a szakember.

40 SZÁZALÉK
Az inkontinencia a nőket és a férfiakat egyaránt érinti, de a gyengébbik nem tagjainál gyakrabban alakul ki. Becslések szerint élete során a hölgyek 40%-a szenved önkéntelen vizeletvesztéstől, mely tünet a menopauza idején a legjellemzőbb.

BAKÓ JUDIT

Az eredeti cikk letölthető ide kattintva »